Rakan Blogger

cinta..sape kate tak boley??

Assalamualaikum..
asyik buat puisi je..kadang-kadang orang tak faham yang puitis2 ni..
lebih suka yang 'straight' katanya..
CINTA..remaja suka kalau bercakap tentang tajuk ni..ada yang merah pipi...tersipu malu...mulalah bayang kekasih hati yang tersayang..
rindu pulak datang menjelma...
tapi berapa banyak remaja yang bile sebut pasal cinta terus ingat pada ALLAH..
buleh kire dengan jari kot..
tapi ALLAH pesan..bersangka baiklah..(banyak kot)
hari ni teringin pulak nak bincang pasal cinta..
ada orang cakap kalau terlalu ingat cinta manusia,tak ada iman katanya..
bukan.........,sekadar untuk memperingatkan diri sendiri..

the Story begin


Ana ad seorg sahabt..nme dirahasiakan..
ada cerita pasal cinta dan kaple haram..
dan tawu ape...
dy terkejut saaaaaaangat..seolah2 pertama kali dengar hakikat ni..
sedih bercampur risau..
sedih sebab dia tak tahu dan risau sebab apa nak jadi dengan remaja islam sekarg.
Alhamdulilah..dia nak bg telinga dia untuk dengar ana membebel..
ermm..bahagianya dapat sampaikan sesuatu kt org lain..
dia jadi tkot..ana pun ckp..beruntung bagi mereka yang tkot melakukan kemungkaran..
die tnye..nk buat apa..ana jwb je...serahkan semua pada ALLAH...

hakikatnya memg mcm tu..serahkan semuanya pada ALLAH..tapi bukan bermakna goyang kaki duduk diam..
tapi usaha jaga hati,nafsu dan syaitan..

tu baru MUQADDIMAH JE....:)

yang ana nk ckp kt sni sebenarnya pasal cinta SEJATI la...
okeyh..apa mksud cinta SEJATI..cinta yng kekal abadi smpai bile2..
d' question is: cinta manusia sejati?
answer:tak sebab orang tu boleh tigglkn kite bile2 dy nak..sbb kite bkn ley tambat dy kt tiang tak bagi dia lari..tol x..

so...sape???
MUDAH..ALLAH la..
jom fikir kejap..

1.pernah tak ALLAH tinggalkan kite??
tak..sebab nengok ap yg ad pada kita skrg..ad mata,telinga,mlut..lengkap..so xde alsn utk xbrsyukur..Allah sntiasa ad utk kte,,wlupun kite xbosan2 buat dosa dn buat Allah kecewa dgn kita..tapi Dia tetap bg ksempatan kite utk hdup lg..bule je Dia xbg kte ksmptn nk hrup oxygen lg kn..kn..kn..

2.pernah tak Allah kecewakn kte?
tak sebab Allah ad berfirman..mafhumnya 
"Dan Tuhan kamu berfirman: berdoalah kamu kepada-Ku nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu." surah Ghaafir:60
so..dh terbukti..
cumaaaa...kdg2..bila kte doa dekat Dia..Dia tak bagi terus dpn mta..sbb Dia tahu wktu dan msa yg sesuai nk bg kite..ataauuu...kalau Dia tak kabulkan doa kite..sbb Dia yg nk bg yg lebih baik daripada ap yg kite minx..so no regret to be with HIM..
nk alsn lg..ley tnye dalm komen..

so..how about HUMAN??
tinggalkan..pastinya
kecewakan..sebilangan besarnya..

so u choose...

Seterusnya...sape lagi yg cintakan kita??
of coz..RASULLULLAH s.a.w

kenapa pulak??(soalan pelik untuk seorg yg da berpangkat muslim ye)
ermm...nk tak nk..kena jwb..
so we talk with proove..

kite umat akhir zaman..xde da umat slpas kita...
Baginda telah mengorbankan lebih dari hidup baginda untuk kite umatnya yg amat baginda cintai..
tapi dimana kita,,
adakah kita mlksanakn sunnahnya?..ap sunnahnya yg kita tahu?..adkh kita kenal shbt baginda?..adkh kita thu ap yg baginda suka?..enth2..biodata asas baginda pon kite tak hafal..
hah..jwb..jwb..xperlu jwb kt org sebelh..ckup tnye dri sndri..

BUKTI baginda mncintai kita(rsanya sume org da thu kot)

1.kisah bukit taif..kepala baginda telah berdarah hingga mengalir ke hujung kaki dan apabila baginda berjaln para shbt mndengar bunyi decakan air dlm ksut bginda..lalu jibril ingin menerbalikkan bukit taif agar umatnya yg derhaka akn mrasa azab..tapi kasihnya baginda pada kita..baginda melarang jibril melakukannya..dan baginda hanya berdoa agar pnduduk taif mndpt hidayah..doa baginda telh mnyebabkn semua pnduudk lngit menngis...(dlm hti ckp:ohye..kesiannye..lpas tu pgri buat mksiat lg..ermmm..nauzubillah)

2.wktu di padg mahsyar,baginda telah menyiapkan telaga untuk kita umatnya minum..

3. wktu baginda akn mnutup mata untuk selamanya,swktu bertarung dgn maut..masih menyebut..ya ummati,ya ummati,ya ummati..

erm.....so aplg kte nk eak??
tak cukupkah cinta yang begitu besar yg Allah dan Rasullullah beri..
betapa pengorbanan yg kte pon xdpt buat untk kekasih hati kite..

sabda Rasullullah "bargsiapa yg jatuh cinta kemudian dia mampu menyembunyikannya,menjaganya, dan bersabar,Allah kan mengampuni dosanya dan memasukkan ke dalam syurga"
macam saidatina fatimah dan ali yg saling mncintai dalam dia...Akhirnya Allah menyatukan mereka dalam ikatan yg sah..sweeet kan....:)

konklusi...
sahabat..cinta tu fitrah manusia yang Allah sendiri kurniakan kepada kite..tp menzahirkannya yg haram pd yg hram..jd cintailah yg layak dicintai dan yg hak bagimu...
pintu maaf ALLAH tak pernah tertutup..jgn risau..

La tahzan,innallaha'maanna..Jangan bersedih,Allah sentiasa bersamamu..

sekadar coretan..wallu'alam..

_peLangi setelah HUjan_


Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Coretan Saya

0 pujian ikhlas: